مطالعه ی فنی و آسیب شناسی تزیینات نقاشی گنبد مصلی عتیق یزد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده سمانه احترام
- استاد راهنما صمد سامانیان حسام اصلانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده گنبد مصلی عتیق یزد از جمله بناهای شهر یزد است که دارای تزیینات ارزشمند نقاشی می باشد. این بنا از نظر شیوه ی معماری شباهت زیادی با اکثر بناهای تیموری در آسیای مرکزی و نیز برخی بناهای قرن نهم در خراسان دارد. بررسی و مقایسه ی ویژگی های خاص معماری و تزیینات این بنا با دیگر بناهای تیموری باعث قرار گرفتن بنای گنبد مصلی عتیق در بین آثار این دوره در یزد شده است. این بنای منسوب به عصر تیموری اگرچه دارای ویژگی های خاص نسبت به سایر بناهای هم دوره خود در شهر یزد می باشد، لیکن به همان اندازه نیز گمنام تر از آثار یاد شده است. بدین صورت که تزیینات بنا در معرض عوامل آسیب رسان متعددی قرار گرفته و تا به حال هیچ گونه اقدام مرمتی جهت حفظ تزیینات نقاشی این بنا نشده است. هدف اصلی این پژوهش به منظور انجام عملیات حفاظت و مرمت تزیینات بنا در مراحل بعدی، بررسی فنی و شناخت آسیب های موجود در تزیینات بنا می باشد. اطلاعات بدست آمده در این پایان نامه بر اساس مطالعات کتابخانه ای، میدانی، مستند نگاری، مطالعات تطبیقی، آزمایشگاهی، آنالیز دستگاهی و روش توصیفی- تحلیلی حاصل شد و سپس آسیب های موجود در بنا و تزیینات، مورد بررسی قرا می گیرد. در این پایان نامه به منظور شناسایی رنگ ها و آنالیز نمونه های رنگی از روش آزمایشگاهی شیمی تر، آنالیز دستگاهی sem-eds ، xrf و raman و همچنین میکروسکوپ پلاریزان استفاده شده و همچنین تعیین ضخامت ورق طلا و مشاهده ی ساختار میکروسکوپی لایه ها با روش sem انجام می گردد. نتایج حاصل از آزمایشات و بررسی های انجام شده، نشان می دهد در تزیینات نقاشی گنبد مصلی عتیق ابتدا لایه ای از رنگ سفید (huntite)، بر روی گچ بستر به منظور لایه ی تدارکاتی اجرا شده و پس از ترسیم طرح اولیه به ترتیب بست طلا، ورق طلا، رنگ های آبی و سبز اجرا گردیده است. رنگ های به کار رفته در تزیینات، آبی اسمالت، سبز مس (آتاکامیت)، سیاه کربن و سفید هونتیت تشخیص داده شد.
منابع مشابه
فن شناسی و آسیب شناسی تزیینات موسوم به "پته" زیر گنبد سلطانیه
بنای با شکوه گنبد سلطانیه در زمان سلطان محمد اولجایتو (713-703ه ق) بنیان نهاده شد که با انواع تزیینات نفیس، مجموعه ای ارزشمند از هنرهای دوره ی ایلخانی است. از ویژگی های این بنا اجرای تزیینات در لایه های مختلف بر روی سطوح داخلی است که تزیینات گچ بریِ با واسطه ی پارچه موسوم به "پته" یکی از این تزیینات به شمار می رود. هدف کلی تعیین شده در این پژوهش، فن شناسی و آسیب شناسی این نوع تزیین می باشد که می...
15 صفحه اولالگوشناسی مصلی های معاصر ایران و آسیب شناسی مفهومی آن ها براساس راهبردهای فقه شیعه
در مبانی نظری و تاریخ معماری اسلامی همواره تمایزات بارزی بین مسجد و مصلی وجود داشته است. در حالیکه در عصر حاضر الگوی نو ظهوری از مسجد مصلی شکل گرفته است که نه از بعد نظری و نه از بعد تاریخی قابل توجیه نمی باشد. هدف از این پژوهش آن است که با بررسی تحلیلی و گونه شناسی مصادیق معاصر طراحی شده، میزان انطباق آ نها با ارزش های اسلامی و اصول فقهی مرتبط را مورد بررسی قرار دهد و الگوهای نزدیک تر به این ...
متن کاملنماد شناسی در نقوش و تزیینات بنای گنبد سلطانیه
«آرامگاه اولجایتودر سلطانیه الگوی برجسته ای است که از مقابر متأخر ایرانی و هندی اقتباس شده است. گنبد سلطانیه دارای ویژگی مهمی از نظر معماری است که باعث برجستهتر شدن این بنای تاریخی شده است؛ در این تحقیق پژوهشگر، با مطالعه و استفاده از مقالات، پژوهش ها، مراجعه به کتابخانه، استفاده از اینترنت، و استفاده از نظریه های پژوهشگران هنر اسلامی، به مطالعه ی نقوش پرداخته است. در این پژوهش نمونه ی تحلیل...
Survey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملفن شناسی، آسیب شناسی و ارائه طرح حفاظت از تزیینات نقاشی روی سنگ بقعه شاه عباس ثانی قم.
مقبره ی شاه عباس دوم صفوی در جوار حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، بقعه ای 12 ضلعی است که در سال 1077 ساخته و تزئین شده است و از ویژگی های منحصر به فرد دوران طلایی هنر صفوی بهره برده است. ازاره ی سنگی این بنا با گُل های زیبایی به همراه تزئینات اسلامی و طلاکاری، آراسته شده است. درحالیکه این آثار، پس از حدود 350 سال از وضعیت مناسبی برخوردار بود، در دهه های اخیر آسیب های زیادی دیده است. در این...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023